Zoals al eerder gezegd zijn computers erg dom. Je programma moet precies zo zijn zodat de computer het kan begrijpen. Staat er ook maar iets fout, dan zal hij bij jou komen klagen, en mag je het verder zelf uitzoeken - hoogstens zegt hij erbij wat hij denkt dat er fout is, maar dat klopt lang niet altijd...

Maar genoeg gepraat. Tijd voor het eerste programma!

Type in de IDE in:

 

program eerste;

begin
writeln('hallo wereld!');
end.

type dan <alt-F9>, en daarna <control>-F9. Als alles een beetje meezit, heb je nu een zwart scherm, met daarop de tekst:

hallo wereld!

(Is dit niet zo, maar krijg je een foutmelding, controleer dan of in je programma precies datgene staat wat hierboven staat. Elke puntkomma, elk haakje...alles!)

Waar die tekst hallo wereld vandaan komt, dat zul je in het programma wel zien - maar wat betekent de rest?

Elk programma begint met het keyword 'program'. Wellicht zul je denken: das's raar - ik ga toch een programma schrijven, dat hoef ik die computer toch niet alsnog uit te leggen? Maar later zul je leren dat er wel degelijk nog andere zaken zijn die je kunt schrijven. Voor nu moet je maar aannemen dat elk progamma begint met het woord program.

Daarna volgt er een naam. Dat is de interne naam voor het programma. Een naam mag geen spaties bevatten, en moet beginnen met een letter.

Daarna een puntkomma. Deze is heel belangrijk! Voor de computer betekent het namelijk het einde van een statement. Een statement is 1, en niet meer dan 1, opdracht voor de computer. In het begin zul je de puntkomma vaak vergeten - en altijd zal de computer er over klagen, net zolang totdat je de puntkomma op de juiste plaats neerzet!

Daarna volgt een nieuwe regel, met het woord begin. Voor de compiler is dit het teken dat het programma nu dan echt gaat beginnen.

writeln is het 3e computerwoord dat we leren. Het betekent 'schrijf regel'. (In het engels is dit: 'write line', waardoor writeln opeens veel logischer is!). writeln wordt gevolgt door een haak ( en dan door een aanhalingsteken, de tekst, weer een aanhalingsteken, en dan weer een haak ). En, want dit is 1 statement voor de compiler, een puntkomma!

Op de volgende regel staat end (engels voor einde), en een punt. begin en end zijn de enige twee statements die niet worden afgesloten met een puntkomma; ze geven beide eigenlijk alleen maar aan waar de rest van de pagina begint en ophoudt...

En, zoals alles, eindigt een programma in een punt.

Let op: de taal PASCAL is hoofdletter-gevoelig. Daar bedoelen we mee dat de compiler onderscheid maakt tussen hoofd- en kleine letters. Writeln is dus iets anders dan writeln, en ook dan WRITELN enz. Maak je daarin een foutje, dan zal de compiler niet herkennen wat je bedoeld! Voor hem heb je dan gewoon een ander woord geschreven, wat hij niet kent.